UCHWAŁA NR XII / 108 / 08


UCHWAŁA NR XII / 108 / 08

RADY MIEJSKIEJ W CHOCIWLU

z dnia 20 lutego 2008 r.

w sprawie ustalenia kierunków działania Burmistrza Chociwla

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z póź. zm.), Rada Miejska w Chociwlu u c h w a l a co następuje.

§ 1. Ustala się kierunki działania Burmistrza Chociwla do 2010 roku zgodnie z załącznikiem do niniejszej uchwały.

§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady Miejskiej

inż. Krzysztof Zych

Załącznik

do uchwały Nr XII/108/08

Rady Miejskiej w Chociwlu

z dnia 20 lutego 2008 r.

KIERUNKI DZIAŁANIA BURMISTRZA CHOCIWLA DO ROKU 2010

WSTĘP

Podstawę do wypracowania kierunków działania oraz przedstawienia ich w formie pisemnej przez Burmistrza Chociwla stanowi ustawa o samorządzie gminnym. Władze samorządowe odpowiadają za zaspokojenie potrzeb zbiorowych wspólnoty poprzez zapewnienie mieszkańcom odpowiedniej jakości warunków życia. Do zadań gminy należy więc zabezpieczenie potrzeb bytowych jej mieszkańców, dostępu do kształcenia, dóbr kultury, jak i możliwości aktywnego spędzania wolnego czasu oraz poprawy bezpieczeństwa publicznego.

Nadrzędnym celem strategicznym władz Gminy Chociwel jest zatem osiągnięcie trwałego, akceptowanego społecznie i bezpiecznego rozwoju, pozwalającego dorównać europejskim standardom życia, przy pełnym wykorzystaniu zasobów oraz walorów położenia Gminy. Zarządzanie strategiczne jednostką, wymaga zdefiniowania długofalowych celów, które wynikają z analizy jej mocnych i słabych stron. W Gminie Chociwel rolę długofalowego planu pełni „Strategia rozwoju miasta i gminy Chociwel” oraz „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Chociwel”, która stanowi załącznik do uchwały Nr XI/1 13/00 Rady Miejskiej w Chociwlu z dnia 19 kwietnia 2000 r., w sprawie zatwierdzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Chociwel.

Sprawne funkcjonowanie Gminy, prowadzące do zrównoważonego rozwoju to złożony system uwzględniający właściwą politykę rozwoju, opartą na trzech filarach: ochronie środowiska, sferze społecznej i rozwoju gospodarczym.

Kierunki działania Burmistrza do roku 2010 służą realizacji planu rozwoju, a także wynikają ze „Strategii rozwoju miasta i gminy Chociwel” przyjętej uchwałą Rady Miejskiej nr XVIII/190/05 z dnia 9 lutego 2005 roku.

Realizacja kierunków działania powinna zapewnić trwały rozwój Gminy i w perspektywie kilku lat umożliwić wzrost znaczenia Gminy Chociwel w regionie. Zaprezentowane poniżej kierunki stanowią podstawę do dalszych działań, których konsekwencją będzie wielopłaszczyznowy rozwój Gminy, realizowany w ramach planu inwestycyjnego, bowiem najistotniejsze z punktu widzenia władz samorządowych jest zapewnienie odpowiednich środków na utrzymanie bieżącej infrastruktury oraz na wydatki inwestycyjne.

I. ZAŁOŻENIA POLITYKI FINANSOWEJ BURMISTRZA CHOCIWLA

Strategicznym celem polityki finansowej gminy jest zabezpieczenie realizacji potrzeb bieżących Gminy Chociwel, przy jednoczesnym wzroście poziomu wydatków inwestycyjnych. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) określa szczegółowy wykaz dochodów jednostki samorządu terytorialnego. Są nimi w szczególności:

-dochody własne;

-subwencja ogólna;

-dotacje celowe z budżetu państwa.

Dochodami własnymi jednostki samorządu terytorialnego są również udziały we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz z podatku dochodowego od osób prawnych. Dochodami JST mogą być również środki pochodzące ze źródeł zagranicznych nie podlegające zwrotowi oraz środki pochodzące z budżetu UE.

1. Dochody własne

a) wpływy z podatków: od nieruchomości, rolnego, leśnego, od środków transportowych, spadków i darowizn, od czynności cywilnoprawnych i od działalności gospodarczej osób fizycznych opłaconego w formie karty podatkowej;

b) wpływy z opłat: skarbowej, targowej, miejscowej, administracyjnej, eksploatacyjnej oraz innych pobieranych na podstawie odrębnych przepisów;

c) dochody z majątku Gminy;

d) spadki, zapisy i darowizny na rzecz Gminy;

e) dochody z kar pieniężnych i grzywien;

f) dochody uzyskiwane przez gminne jednostki budżetowe oraz wpłaty od gminnych zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych gminnych jednostek budżetowych;

g) 5,0% dochodów uzyskiwanych na rzecz budżetu państwa, w związku z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;

h) dochody uzyskane z odsetek od środków finansowych Gminy, gromadzonych na rachunkach bankowych;

i) odsetki od pożyczek udzielanych przez gminę;

j) odsetki od nieterminowo przekazywanych należności stanowiących dochody Gminy oraz opłaty prolongacyjne;

k) dotacje z budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego;

1) inne dochody należne Gminie na podstawie odrębnych przepisów;

m) udział we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych, od podatników tego podatku zamieszkałych na obszarze Gminy,

n) udział we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, od podatników tego podatku, posiadających siedzibę na obszarze Gminy,

2. Subwencja ogólna:

a) subwencje ogólne w częściach: wyrównawczej, równoważącej i oświatowej.

3. Dotacje celowe:

a) dotacje celowe z budżetu państwa na zadania zlecone z zakresu administracji rządowej oraz inne zlecone ustawami;

b) dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie zadań własnych Gminy;

c) dotacje celowe na zadania realizowane przez Gminę na podstawie porozumień z organami

administracji rządowej lub z innymi jednostkami samorządowymi;

d) dotacje celowe na usuwanie bezpośrednich zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku

publicznego.

Na wymienione w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, dochody gmin pochodzące z budżetu państwa, przeznaczone na finansowanie, zarówno zadań własnych, jak i zleconych - Gmina nie ma bezpośredniego wpływu, dlatego decydujące znaczenie mają dochody własne, które w dużym stopniu zależą od polityki władz samorządowych. Gmina posiada możliwości kształtowania polityki w zakresie dochodów własnych poprzez:

-określenie przez Radę Miejską w Chociwlu stawek podatkowych w granicach ustawowego pułapu w podatku od nieruchomości, od środków transportu oraz opłacie targowej;

-stosowanie indywidualnych ulg, zwolnień i umorzeń w podatkach;

-określanie przez Radę Miejską w Chociwlu zasad gospodarowania majątkiem w zakresie nabywania, zbywania i obciążania zabudowanych i niezabudowanych nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu.

Wskazane źródła dochodów gmin w praktyce pozwalają na sfinansowanie zadań własnych oraz spłatę zaciągniętych kredytów i pożyczek. Dlatego też, wzrost poziomu inwestowania uwarunkowany jest pozyskaniem niezbędnych środków finansowych, pozwalających na realizację inwestycji, są to głównie: środki z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz dochody ze zbycia mienia komunalnego.

II. PRZYGOTOWANIE GMINY CHOCIWEL DO ABSORPCJI ZEWNĘTRZNYCH

ŚRODKÓW FINANSOWYCH POCHODZĄCYCH ZE ŚRODKÓW FUNDUSZY STRUKTURALNYCH UNII EUROPEJSKIEJ.

Zasadniczym działaniem Burmistrza Chociwla w zakresie przygotowania Gminy do absorpcji środków zewnętrznych pochodzących z funduszy strukturalnych będzie określenie zadań stojących przed samorządem gminnym oraz podjęcie wszelkich działań mających na celu zdobycie wyżej wymienionych środków. Przeznaczenie tych środków określają cele polityki strukturalnej Unii Europejskiej określane na kolejne okresy budżetowe, opracowane po analizie porównawczej poszczególnych regionów.

W perspektywie gminnych zadań inwestycyjnych najistotniejsze jest przygotowanie do pozyskiwania środków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (European Regional Deyelopment Fund), jednego spośród funduszy strukturalnych, którego bezpośrednim celem jest promowanie rozwoju i strukturalnego dostosowania regionów opóźnionych w rozwoju. Głównym elementem oddziaływania środków pochodzących z ERDF jest wspieranie i finansowanie programów rozwoju infrastruktury w krajach Unii Europejskiej.

Projekty, które zostały uznane za zasadnicze w niniejszym dokumencie, będą stanowiły podstawę do wieloletniego programowania w oparciu o fundusze strukturalne UE.

III. TWORZENIE WARUNKÓW DLA ROZWOJU GOSPODARCZEGO GMINY

1. Działania w zakresie gospodarki przestrzennej, zmierzające do:

a) zrównoważonego rozwoju przestrzennego odbywającego się w harmonii ze środowiskiem przyrodniczym, gospodarczym i społecznym,

b) ochrony środowiska kulturowego, w tym zabytków architektonicznych;

c) przygotowania ofert inwestycyjnych dla terenów usług ponadlokalnych, działalności gospodarczej i mieszkaniowej;

d) określenia w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zasad i warunków scalania oraz podziału nieruchomości, umożliwiających zabudowę wynikającą z tych planów;

e) sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego Gminy wynikających ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” przyjętego uchwałą Nr XI/113/00 Rady Miejskiej w Chociwlu z dnia 19 kwietnia 2000 r., w sprawie zatwierdzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Chociwel.

f) priorytetowe potraktowanie wybranych terenów obrębów Chociwel, Bród, Oświno, Wieleń oraz pozostałych wsi: Kamienny Most, Starzyce, Długie, Płątkowo, Lublino, Bobrowniki, Lisowo, Kania, Karkowo, Mokrzyca, Kamionka w celu realizacji zamierzeń inwestycyjnych zainteresowanych inwestorów zewnętrznych.

2. Polepszanie infrastruktury drogowej.

Dla zapewnienia atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej Gminy, konieczne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu dostępności proponowanych przez Gminę terenów. Dla osiągnięcia oczekiwanego stanu konieczne jest podjęcie działań, zmierzających do bieżących remontów istniejących dróg gminnych oraz przy współpracy z Zarządem Dróg Powiatowych, Wojewódzkich oraz Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, budowa i naprawa ciągów pieszych.

Założone cele:

3. Rolnictwo

Wspieranie rozwoju rolnictwa poprzez współprace z rolnikami, ARiMR, ANR, ZODR Barzkowice, Zachodniopomorską Izbą Rolniczą

4. Działania w zakresie promocji Gminy będą prowadzone poprzez:

a) przygotowywanie i aktualizację dokumentów wspierających rozwój lokalnej przedsiębiorczości, w tym uchwał i zarządzeń o pomocy dla przedsiębiorców tworzących nowe miejsca pracy;

b) szeroko pojęte działania promocyjne w lokalnych i regionalnych środkach masowego przekazu. Opracowanie wydawnictw informacyjnych o gminnym potencjale gospodarczym;

c) tworzenie dopasowanych do potrzeb potencjalnych inwestorów ofert inwestycyjnych; zmiany w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego” , zakres zmian obejmuje obręb Starzyce, teren u wjazdu do Chociwla z kierunku Stargardu Szcz. Oraz obręb Chociwel w rejonie ul. Kamiennej.

d) działania mające na celu poszukiwanie kontrahentów w kraju i za granicą zainteresowanych inwestowaniem na terenie Gminy, korzystając z partnerskiej współpracy z instytucjami, takimi jak Centrum Obsługi Inwestora przy Instytucie Rozwoju Regionalnego Pomerania;

e) czynne uczestniczenie w imprezach promocyjnych i targach;

f) rozwój współpracy z organizacjami wspierającymi lokalną przedsiębiorczość. Organizowanie i aktywizowanie płaszczyzny współpracy ze Stargardzką Izbą Gospodarczą, , Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej, Towarzystwem do Walki z Kalectwem. Prowadzenie działań zmierzających do kontynuacji i stałego wzrostu rangi w regionie imprezy promocyjnej „Wiosna Chociwelska”;

g) podejmowanie działań mających na celu tworzenie przyjaznego klimatu inwestycyjnego oraz pozytywnego wizerunku Gminy na arenie międzynarodowej. Współpraca w tym zakresie z organizacją partnerską w Euroregionie, uaktywnienie współpracy z Gminą partnerską Wackerow i Prenzlau.

h) zainstalowanie przy drodze krajowej i wojewódzkiej na terenie Gminy tzw. witaczy

i) rozwój gminnego serwisu internetowego

IV. DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO ROZWOJU KULTURY, OŚWIATY I SPORTU.

1. Rozwój kultury i sportu:

a) przeprojektowanie i wykonanie pozostałej części Hali Widowiskowo- Sportowej w Chociwlu celem przygotowania bazy noclegowej;

b) organizowanie imprez kulturalnych i sportowych o zasięgu powiatowym, wojewódzkim i ogólnopolskim w obiekcie hali sportowej;

c) współpraca z parafiami w zakresie pomocy w pozyskiwaniu środków na renowację zabytkowych obiektów sakralnych: renowacja zegara w Chociwlu, kościoły w Lisowie i Bobrownikach;

d) uruchomienie wiejskiej świetlicy w Karkowie, Kamiennym Moście i Starzycach;

e) remonty i doposażenie świetlic wiejskich w miejscowościach: Oświno, Długie, Bobrowniki Bród;

f) budowa boisk przy hali sportowej w Chociwlu, dokończenie sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Kamiennym Moście;

g) udział w ogólnopolskich i regionalnych sportowych turniejach miast i gmin.

2. Rozwój oświaty i wychowania:

a) realizacja polityki kadrowo - organizacyjnej w szkołach podstawowych, gimnazjum i liceum określonej w uchwałach Rady Miejskiej w Chociwlu;

b) modernizacja obiektów oświatowych;

c) podejmowanie działań ułatwiających dostęp do pracowni komputerowo-internetowych w placówkach oświatowo-kulturalnych.

3. Podniesienie atrakcyjności turystycznej Chociwla i okolic poprzez:

a) opracowanie koncepcji budowy ścieżek rowerowych i pieszych w Gminie,

b) wspieranie działań organizacji pozarządowych mających na celu aktywną promocję walorów turystycznych Gminy;

c) zagospodarowanie terenu nad jeziorem Starzyc, opracowanie dokumentacji technicznej - pozyskanie środków UE na wykonanie promenady i zagospodarowania plaży

d) poprawę estetyki wszystkich miejscowości

V. DZIAŁANIA ZMIERZAJĄCE DO POPRAWY WARUNKÓW ŻYCIA MIESZKAŃCÓW GMINY.

1. Polityka mieszkaniowa

a) realizacja „Wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Chociwel na lata 2007 - 2011” przyjętego uchwałą Rady Miejskiej nr X/82/07 z dnia 21 listopada 2007 r.

b) wspieranie działań zmierzających do uwłaszczenia lokatorów mieszkań komunalnych;

c) przygotowanie terenów pod zabudowę mieszkaniową zwłaszcza w miejscowości Chociwel.

2. Gospodarka komunalna

a) realizacja zadań w zakresie modernizacji i rozwoju sieci wodociągowych i kanalizacyjnych zawartych w planach inwestycyjnych Spółki Wod. -Kanalizacja;

b) modernizacja i rozwój oświetlenia ulicznego w Gminie;

3. Ochrona środowiska

a) promowanie programów unowocześnienia gospodarki odpadami, aktywna działalność w Celowym Związku Gmin R XXI.

b) opracowanie planów rewitalizacji parków

c) zwiększanie zasobów zieleni poprzez nasadzanie drzew i krzewów w pasach drogowych, na placach i skwerach;

d) realizacja programu ochrony środowiska i planu gospodarki odpadami;

e) likwidacja dzikich wysypisk śmieci”;

f) edukacja ekologiczna społeczeństwa, poprzez m.in. czynny udział w ogólnopolskich akcjach „Sprzątanie Świata” i „Święto Ziemi”.

  1. POLITYKA SPOŁECZNA

1. Pomoc społeczna:

a) pomoc osobom dotkniętym ubóstwem w podejmowaniu aktywności ukierunkowanej na poprawę sytuacji materialnej poprzez organizowanie prac interwencyjnych i robót publicznych, prac społecznie- użytecznych;

b) stałe zwiększanie współpracy z innymi służbami przez Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, gminnego koordynatora rozwiązywania kwestii społecznych.

2. Współpraca z organizacjami pozarządowymi:

a) zwiększenie udziału organizacji pozarządowych w realizacji zadań Gminy

b) uaktywnienie organizacji pozarządowych oraz skonsolidowanie ich działań, poprzez integrowanie i inicjowanie współpracy;

c) kontynuacja wspierania działalności Lokalnej Grupy Działania - Stowarzyszenie WIR

3. Sprawy osób niepełnosprawnych:

a) zwiększenie udziału osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, poprzez tworzenie warunków do pełnej realizacji ich praw, a tym samym do pełnoprawnego funkcjonowania w społeczności lokalnej;

b) wspieranie działalności Towarzystwa do Walki z Kalectwem, Oddział w Chociwlu

c) rozwój współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w zakresie realizacji programów rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

4. Problemy związane z uzależnieniami:

a) rozszerzenie oddziaływań terapeutycznych i profilaktycznych Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;

b) zwiększenie oferty zajęć popołudniowych dla dzieci i młodzieży , wspieranie działalności świetlic TPD w Kani, Brodzie, Długiem i Chociwlu;

c) zintegrowanie działań ukierunkowanych na przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, w szczególności krzywdzeniu dzieci.

5. Ochrona zdrowia:

a) oddziaływanie na podmioty realizujące zadania opieki zdrowotnej w kierunku stałego podnoszenia jakości i dostępności do świadczeń zdrowotnych, organizowanie i dofinansowanie z budżetu Gminy powszechnych badań profilaktycznych;

b) edukacja zdrowotna mieszkańców i wpływ na zmniejszanie ryzyka zachorowań na poszczególne schorzenia poprzez realizację programów zdrowotnych,

6. Bezpieczeństwo i porządek publiczny:

a) ścisła współpraca z ochotniczymi strażami pożarnymi i PSP, pomoc w remontach i rozbudowie remiz OSP, przy organizacji szkoleń strażaków,doposażenie w sprzęt;

b) tworzenie, przy współpracy z Komendą Powiatową Policji, systemu monitorowania miejsc szczególnie zagrożonych;

c) modernizacja oświetlenia Gminy - II etap;

d) wspieranie działań organizacji pozarządowych oraz służb ponadgminnych realizujących zadania w zakresie bezpieczeństwa i porządku publicznego.

7. Usprawnienie funkcjonowania administracji samorządowej

a) stałe podnoszenie jakości pracy jednostek samorządowych;

b) kontynuacja prac związanych z wykorzystaniem technologii informatycznych usprawniających obsługę interesantów.

ZAKOŃCZENIE

Dokument Kierunki działania Burmistrza Chociwla stanowi podsumowanie wniosków i tez, służących realizacji docelowej wizji Gminy, w której Chociwel ma szansę stać się miejscem sprzyjającym środowisku, bezpiecznym i atrakcyjnym dla mieszkańców gminy, inwestorów i turystów. Dokument ten jest syntetyczną próbą określenia priorytetów, jakie towarzyszyć będą działaniom Burmistrza Chociwla przez najbliższe lata. Otwiera go analiza źródeł finansowania poszczególnych zadań Gminy. Wypracowanie mechanizmów, które w efektywny sposób przyczynią się do pozyskania pozabudżetowych źródeł finansowania zadań jest warunkiem istotnym dla procesu wyrównywania poziomu życia mieszkańców Gminy, w stosunku do mieszkańców Europy Zachodniej.

Układ dokumentu, którego głównymi filarami są działania, polegające na tworzeniu warunków dla rozwoju gospodarczego i turystycznego Gminy, działania zmierzające do wykreowania Chociwla jako ośrodka turystyki, kultury, oświaty i sportu oraz działania zmierzające do poprawy warunków życia mieszkańców Gminy, pozwala na omówienie zasadniczych problemów, jakie stoją przed Burmistrzem Chociwla.

„Kierunki działania Burmistrza” stanowią podstawę do programowania inwestycji gminnych, przy wykorzystaniu funduszy strukturalnych.

Metadane - wyciąg z rejestru zmian

Akcja Osoba Data
Dodanie dokumentu: Robert Rusin 06-03-2008 13:32:33
Osoba, która wytworzyła informację lub odpowiada za treść informacji: Robert Rusin 06-03-2008
Ostatnia aktualizacja: Robert Rusin 06-03-2008 13:32:33